תחליף סוכר וממתיק בריא – טיפים לתחליפים מתוקים ובריאים

אחד הדברים הקשים ביותר לעשות בעת ביצוע תזונה בריאה ושינויים באורח החיים הוא לוותר על מתוקים. זה לא מפתיע, בהתחשב בעובדה כי מתוק זה טעים.
מעטים האנשים היכולים לעמוד בפני הפיתוי של מזונות מתוקים, העדפה לטעם המתוק היא מולדת. אולם צריכה מוגברת של מזונות מתוקים עשירים בסוכר עלולה לגרום לבעיות בריאותיות, ולהשמנה עם כל הסיבוכים הנלווים אליה. אז אילו ממתיקים באמת עדיפים על סוכר? האם סטיביה וסירופ אגבה שנחשבים בריאים, טובים לנו?

ישנם באמת הרבה סוגים של ממתיקים מלאכותיים וטבעיים. אני אישית ממליצה להמעיט בסוכרזית ותחליפים מלאכותיים עד כמה שניתן ולהשתמש בתחליפים טבעיים.

היכן אנו צורכים ממתיקים מלאכותיים? משקאות דיאט למינהם, סוכרזית (להמתקת משקאות חמים), יוגורט דיאט שונים ומוצרי דיאט שונים, מאפים ומתוקים "ללא סוכר".

תחליפי סוכר לשתייה חמה

סוכרזית או סטיביה?

בסוכרזית תמצאו סכרין או סוכלרוז. שני חומרים ללא ערך קלורי, שאינם מתפרקים בגוף ויוצאים בשתן, ולכן גם אושרו ע"י משרדי הבריאות. אך יש להם מגבלת צריכה, בנוסף נמצאו כמסרטנים עם מינון צריכה גבוה.

סוכרזית עלולה גם לעכב ירידה במשקל. מומלץ להשתמש בה במינון נמון או לא להשתמש כלל.

סטיביה, לעומת זאת, הינו ממתיק הנחשב טבעי, הוא מופק מעלי צמח הסטיביה ומתיקותו נתרמת ע"י גליקוזידים. מלבד היותו ממתיק הוא נקשר במחקרים שונים כמשפיע על הורדת לחץ דם גבוה, ורמות סוכר בדם. בנוסף, ידוע שבסטיביה יש חומרים נוגדי חמצון שעשויים להגן מפני נזקים שונים ומחלת הסרטן. אם כי יש לה מעט טעם לווי, היא מומלצת להמתקת משקאות חמים על פני סוכרזית או סוכר.

**מומלץ לצרוך עד כשתי כוסות משקה דיאט המכילים סכרין או סוכלרוז בשבוע.

תחליפי סוכר לאפייה

סירופ אגבה, מייפל, סילאן או דבש?

סירופ אגבה

צוף אגבה מגיע מן צמח אגבה. ישנם מינים מרובים של צמח אגבה, אבל רוב הסירופים הנמכרים בשוק מיוצרים מאגבה כחולה, אותו צמח המשמש לייצור טקילה.

לסירופ אגבה ציונים נמוכים במדד הגליקמי, מה שהופך אותו עדיף על סוכר, זאת בשל הפרוקטוז, הסוכר שנמצא בפרי, שאינו גורם לקיצוצים פתאומיים בלחץ הדם.

למרבה הצער, תווית טבעית "טבעי" היא יחסית: יצרני אגבה רבים מפרסמים את המוצר שלהם כ"סירופ אגבה טבעי "או" נקטר אגבה טבעי ".

הסירופ הטבעי הינו מימי ופחות טעים בשתיה חמה, לכן מומלץ להשתמש בו יותר באפייה ומתוקים אפויים.

מייפל טבעי

אף הוא מומלץ. סירופ המייפל הוא הסירופ המופק מעץ מייפל-הסוכר, שעלהו מפאר את דגלה של קנדה. מרבית עצי המייפל גדלים בקנדה ובצפון ארה"ב.

סירופ מייפל טהור, שתוויתו מצהירה "טהור 100%", מופק ללא הוספת כל מרכיב שהוא, כך שהוא טבעי לחלוטין ומכיל מעט סידן, אשלגן, מגנזיום, ברזל, אבץ חומזות אמינו ועוד.

ניתן להשתמש בו להמתקת פנקייקים בריאים, חטיפי אנרגיה/שוקולד/אגוזים ועוד.

דבש

ממתיק מעולה נוסף הינו דבש. מצויין לאפייה, ואפילו עם רבע כפית ניתן להמתיק יוגורט, ואף שתיה חמה.

מבחינה תזונתית, אחוז הפרוקטוז (סוכר הפירות) בדבש גבוה יותר מאשר הגלוקוז, ולכן פירוקו בגוף מעלה את רמות הסוכר באופן מתון יותר מאשר סוכר לבן.

יש בו כמויות יפות של נוגדי חמצון וחומרים נוגדי זיהום.

סילאן טבעי

סילאן טבעי, גם הוא עשוי תמרים. עשיר בויטמינים ומינרלים, בינהם מגנזיום, אשלגן וסידן. אשלגן מונע יתר לחץ דם, ובסה"כ בהחלט גם הוא עדיף על סוכר לבן.

גם איתו ניתן להמתיק מאפים ויוגורט טבעי (כרבע כפית מספיקה). גם בחטיפים קנויים שימו לב, אם הם עשויים מתמרים/אגוזים ללא תוספות סוכר. הם טובים!