למרות שעדיין לא ניתן לומר שמזון אחד או אחר יכול בוודאות למנוע או לעצור סרטן, מחקרים רבים מדווחים כי דלקות, השמנת יתר, תזונה לקויה ונזקי רדיקלים חופשיים נמצאו בשורש הסיכון למחלת הסרטן. אז כיצד ניתן בכל זאת להפחית את הסיכון? מאמר מיוחד לרגל יום הסרטן הבינלאומי.

הקשר בין סרטן והשמנה

מחקרים מצביעים על כך ש-30% מכל סוגי הסרטן יכולים למעשה להימנע באמצעות תזונה עשירה בחומרים נוגדי חמצון, חומרים מזינים טבעיים אנטי-דלקתיים, הנמצאים בפירות וירקות רבים, בניגוד לבשר מעובד, מלח, וצבעי מאכל היכולים להגביר את הסיכון לפתח סרטן.

מדוע השמנת יתר עלולה להגביר את הסיכון לסרטן? יש מגוון סיבות העולות במחקרים, אך עיקר הסיבות האפשריות כוללות:

  • רמות מוגברות של אינסולין
  • דלקת כרונית, השכיחה יותר בקרב אנשים עם עודף משקל
  • כמויות גבוהות יותר של אסטרוגן המיוצר על ידי רקמת שומן
  • תאי השומן עשויים להשפיע על תהליכים המווסתים את צמיחת תאי הסרטן

מחקרים נוספים הראו כי משקל לידה גבוה, עלייה במשקל, ומשחקי משקל (עליות וירידות) עם השנים, יכולים גם הם להשפיע על הסיכון לסרטן.

עודף משקל או השמנת יתר קשורים למספר סוגי סרטן: שד, כליה, ראש וצוואר, הושט, לבלב, בלוטת הערמונית, כיס המרה, בלוטת התריס, הפה, גרון עליון, ריאות, קיבה ומעי הגס.

 

כיצד יכולים פירות וירקות להפחית את הסיכון לסרטן?

אנשים שאינם צורכים פירות וירקות מגדילים פי 2 את הסיכוי לחלות בסרטן. פירות וירקות הם חלק חשוב בתזונה בריאה והם מקור מצוין של ויטמינים ומינרלים רבים, כמו גם סיבים. אכילה של הרבה פירות וירקות נקשר לסיכון נמוך יותר בעיקר של סרטן הפה, הגרון וסרטן הריאה.

פירות, בפרט, נמצאו כמגנים באופן משמעותי על סרטן הושט וחלל הפה. 28 מתוך 29 מחקרים היו משמעותיים  עבור סרטן צוואר הרחם והשחלות והציגו תוצאות המאששות את הטענה כי פירות מפחיתים את הסיכוי לחלות בסרטן מסוגים אלו.

פירות וירקות מומלצים

  1. עלים ירוקים כמו תרד וכרוב, כוסברה, פטרוזילה, חרדל, חסה וארוגולה עומדים בראש הרשימה המומלצת. הם עשירים בויטמינים רבים, מינרלים, נוגדי חמצון, ביופלבונואידים, קרוטנואידים ותרכובות מונעות סרטן אחרות.
  2. ירקות כמו שום, כרובית, ברוקולי, ארטישוק, עגבניות וגזר ארוזים בחומרים נוגדי חמצון חזקים המגנים על מבנה הדנ"א.
  3. תפוזים, דלעת, סלק, אשכוליות, פירות יער, פטל שחור ואדום, דובדבנים, תותים, גוג'י בריז ואוכמניות.


מזונות עשירים בסיבים

מחקרים רבים מראים כי מזונות עשירים בסיבים מפחיתים את הסיכון לסרטן המעי. סיבים מגדילים את גודל הצואה, מסייעים לאנשים למניעת עצירות ואף מקדמים יציאות בתדירות נאותה. אלו מפחיתים את כמות הזמן בהן הכימיקלים המזיקים נשארים במגע עם המעיים. סיבים עשויים גם לעזור לחיידקים במעיים לשנות את התנאים במעי. כל אלו יכולים לעזור להפחית את הסיכון לסרטן.

 

מדוע מזונות משומרים, מלח ובשר מעובד מגבירים את הסיכון לסרטן?

מאכלים משומרים המבוססים על מלח נמצאים בירקות כבושים, דגים מומלחים ובשר מעובד. אלו עלולים להגביר את הסיכון לסרטן הקיבה. מלח יכול להגדיל את הסיכון לסרטן הקיבה עקב דלקות חוזרות וזיהום של חיידקים כדוגמת חיידק הליקובקטר (pylori). 

עדויות חזקות מראות שאכילת בשר מעובד כגון בשר חזיר, בייקון, סלמי ונקניקיות, יכולים להגדיל את הסיכון לחלות בסרטן המעי ואולי גם לסרטן הקיבה והלבלב. מדענים סבורים כי קיימות מספר דרכים שבהן בשר מעובד יכול להגביר את הסיכון לסרטן – והן כרוכות בכימיקלים הנמצאים בבשרים אלה.

מה עם בקר?

מחקרים מצאו כי צריכה קבועה של בשר בקר מעלה את הסיכון לתחלואה בסרטן שד ב-13%. עוד נמצא כי נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון וצורכות בשר בקר מעלות את הסיכון לחלות בסרטן שד ב-54% (!), ככל הנראה עקב השילוב שבין ההורמונים שבבשר הבקר להורמונים שבגלולות או עקב השילוב בין ההורמונים לאופן ההכנה הנפוץ של בשר בקר על גריל.
חשוב לשלב בקר בתפריט (לברזל), אך ההמלצה היא בבישול ופחות על גריל.



ההשפעה של סויה 

השפעתה של הסויה על הגוף היא חיובית, ומחקרים ממליצים על צריכה קבועה מגיל צעיר.
צריכת סויה עשויה לסייע במניעת סרטן שד ולעכב את ההורמון הגברי טסטוסטרון ובכך למנוע סרטן הערמונית. הסיבה היא כי מולקולה המיוצרת במעיים בזמן עיכול הסויה מאיטה את תהליך הגדילה של בלוטת הערמונית.

התחלואה בסרטן השד בקרב נשים אמריקאיות גבוהה פי 4 מאשר בקרב נשים יפניות, הצורכות סויה.


לסיכום

1. תזונה בריאה היא תזונה שיש בה מרכיבים העשויים למנוע סרטן.

2. שמירה על משקל גוף תקין, שינוי הרגלים, אכילה נכונה, צבעונית, מאוזנת ומכבדת, תקדם חיים בריאים. נקודה.

3. שלבו ירקות ופירות בתזונתכם כל יום, הגבילו צריכת מלח, בשרים מתועשים וסוכרים. הוסיפו סויה לתפריט, בחרו פעם בשבוע בקר כדי לקבל הברזל (ולא מעבר) והגבירו מזונות עשירים בסיבים וחלבונים רזים כמו דגים ועוף.

אם על העתיד מבטנו – כל מעשנו בהווה חשובים!

רק בריאות!!!

מה את חושבת? שתפי אותי בתגובות

תגובות