אנו נוטים לחשוב שאובדן חדות מוחית הוא רק חלק מהזדקנות, אך הגיל אינו הגורם היחיד לירידה קוגניטיבית. אורח החיים שלנו גם משחק תפקיד מפתח. תזונה ירודה, חוסר שינה ופעילות גופנית, לחץ מתמשך, עישון ומזהמים סביבתיים פוגעים בתאי מוח בריאים.
למרבה המזל, ההידרדרות קוגנטיבית אינה בלתי הפיכה. למעשה, המוח הוא דינמי להפליא ויש לו את הפוטנציאל ואת היכולת להתשנות בכל נקודה לאורך חיינו.
לכל אחד מאיתנו יש את הכוח כדי לשפר את תפקוד המוחי, להגן על המוח מפני נזקים מתמשכים ולנטרל את ההשפעות של ההזדקנות! הכל מסתכם בהחלטות היומיומיות שלנו. כן, בצעד אחד קטן של קבלת החלטה, אפשר ליצור שינוי משמעותי.

הנה 6 שינויים קטנים של תזונה למוח

שינויים אלו אפשר לבצע במהלך היום יום ולשפר משמעותית את הפעילות הקוגנטיבית של המוח שלכם:

צרכו אומגה 3!!!
חומצות שומן אומגה 3, שנמצאות במזונות כמו סלמון, זרעי פשתן ואגוזי מלך – מהוות ממש "דלק למוח". הן מציעות מספר יתרונות בריאותיים, כגון שיפור בביצועים הקוגניטיביים ומניעת הפרעות נפשיות ומצבי רוח. הן תומכות בגמישות המוח, אשר חשובה ובאה לידי ביטוי ביכולות למידה וזיכרון.
מחקרים מראים שילדים לאימהות שצרכו בהריון אומגה ש3 בצורה מספקת לגוף, הראו ציונים גבוהים יותר בבדיקות מדידה של אינטליגנציה מילולית, למידה וזיכרון לאחר 18 חודשים מקבוצת ביקורת של תילדים לאימהות שלא צרכו מספיק אומגה 3.
מחסור בחומצות שומן אומגה 3 בבני אדם קשור גם לסיכון מוגבר להפרעות נפשיות כגון הפרעות קשב וריכוז, דיסלקציה, דימנציה, דיכאון, הפרעה דו קוטבית וסכיזופרניה.

שתו תה ירוק.
מקור עשיר של חומרים נוגדי חמצון, חומרים מזינים ומינרלים, תה ירוק ידוע ביכולתו להגן על הגוף מפני רדיקלים חופשיים ועל כוחו להגדיל את שריפת השומן ולהגביר את קצב חילוף החומרים של הגוף. אבל האם ידעתם שיש לו פוטנציאל לשפר את התפקוד הקוגניטיבי, ובמיוחד לשפר את הזיכרון הפעיל ולעורר את המוח?
במחקר שנערך בשנת 2014, עבדו החוקרים עם 12 מתנדבים בריאים שכל אחד מהם ניזון משתייה קלה המכילה 27.5 גרם של תמצית תה ירוק או משקה דומה ללא התה הירוק. המשתתפים קיבלו לאחר מכן משימות זיכרון, המוח שלהם תועד בזמן העבודה ע"י תהודה מגנטית תפקודית (fMRI). התוצאות הראו כי אלו שצרכו את תמצית התה הירוק הראו קישוריות מוגברת בין הקורטקס הקודקודי לקליפת המוח הקדמית של המוח, ובסופו של דבר, הצליחו טוב יותר בבדיקות.

צאו להליכה
במשך עשרות שנים, חוקרים גילו עדויות ליחסים החיוביים בין פעילות גופנית לביצועים קוגניטיביים. למעשה, ישנם מספר מחקרים אשר הראו כיצד פעילות מסייעת למוח להתנגד להצטמקות הפיזית שלו, שקורת באופן טבעי עם השנים, משפרת את הגמישות הקוגניטיבית ומחדדת את המוח. מחקרים אחרים גם הגיעו למסקנה כי לאנשים שעושים פעילות גופנית, יש מוח בריא יותר, מאשר אלה שאינם פעילים.
אין לכם זמן לשלב פעילות גופנית לתוך השגרה הרגילה? האם זה אומר שאתם בעמדת נחיתות רצינית? לא בהכרח. נוירולוגים גילו כי אפילו פעילות גופנית מתונה, כגון הליכה במשך 40 דקות בלבד שלוש פעמים בשבוע, יכולה לעורר את המוח ולשפר את הקישוריות של מעגלים במוח, להילחם בירידות בתפקוד המוח עקב ההזדקנות ואף להגביר את הכישורים הקוגניטיביים. אל תשכחו גם להימתח. מתיחות גם הם משפיעות על התפקוד המוחי, לפי מחקרים.

תזונה חברים, תזונה
תזונה בריאה ומאוזנת היא רק חלק מהמשוואה. ישנם כמה מזונות המשמשים פשוטו כמשמעו, דלק למוח. שהוכחו כתורמים לשיפור תפקודי המוח, להגן מפני גיל הקשורים ירידה קוגניטיבית לעודד מיקוד ובהירות.

אגוזים, למשל, הם מקור עשיר של מגנזיום, מינרל שקושר לשיפורים בזיכרון לטווח קצר וארוך.
ברוקולי, אשר מלא של ויטמין K, ידוע בכוחו לשפר את הביצועים הקוגניטיביים ואת יכולתו של המוח.
זרעי דלעת מספקים לגוף אבץ, שהוא קריטי לשיפור הזיכרון ומיומנויות החשיבה.
אוכמניות מכילות אנתוציאנינים, נוגדי חמצון התומכים בתקשורת ביח נוירון לנוירון במוח ועשויים לסייע במניעת אובדן זיכרון.
שוקולד מריר הוכח כתורם למאפייני המוח של תשומת הלב ומיקוד.
ירקות ירוקים, אספרגוס, זיתים ודגנים מלאים גם הם מלאים בוויטמין E, אשר עשוי לסייע במניעת ירידה קוגניטיבית, במיוחד אצל אנשים מבוגרים.

על ידי שילוב המזונות האלו, לתוך התזונה היום יומית, תהיו ערניים יותר, וחדים יותר.

שינה איכותית

היום זה ברור כבר כי שינה הינה כלי חשוב לחילוף חומרים יעיל, התפתחות וסילוק רעלנים מהגוף.
השינה מאפשרת לגוף לתקן ולחדש את עצמו.
חוסר שינה גורם למחלות כמו סכרת, מחלות עור, מחלות נפשיות, לחוסר מיקוד, לחוסר ריכוז,
להשמנת יתר, למגרנות – ומכאן לתאונות דרכים, עצבים ובעיקר חוסר אמפטיה.
דאגו לשינה רציפה, לשינה ללא הפרעות, לשינה טובה ומועילה.

אחרון חביב הוא בונוס. מוסיקה.
מחקרים מוכיחים שמוסיקה קלאסית, משפרת פעילות קוגנטיבית,
אז כן לא רק לתינוקות מומלץ להשמיע מוסיקה קלאסית או כל מוסיקה שגורמת לנו להרגיש שמחים,
מומלץ, למוח, וגם קצת לנפש.

מה את חושבת? שתפי אותי בתגובות

תגובות