מי שחושבים שצום כיפור הוא ההזדמנות להוריד את הקילוגרם שנצבר בראש השנה ובקיץ – שיעצור. טעות גדולה. הגוף לא מפרק שומן כשלא אוכלים, אלא מפרק נוזלים ושרירים בלבד. הגוף זקוק למזון על מנת לשרוף שומן, וחוסר במזון (והעמסה לפני ואחרי) יוצר את ההפך הגמור לירידה ושריפת שומן. לצום יש מטרה אחת בלבד: כיפור. ולכן מבחינה תזונתית אני לא מעודדת צום אלא מכבדת אותו מטעמי דת ואמונה. יתרה מזאת, יתכן ובמקום ירידה, תראו עלייה במשקל ביום שאחרי הצום. למה זה קורה? עודף האכילה לפני ואחרי הצום הוא הגורם לכך. אבל! עם ההתנהלות נכונה יש סיכוי לצמצם נזקים.

 

בבוקר שלפני: 

  • 3-4 ארוחות קטנות עד הסעודה מפסקת
  • מומלץ לאכול ארוחות המכילות פחמימות וחלבונים, שומנים בריאים. ולא להכביד בכמויות. המטרה היא למלא את מאגר הפחמימות המצוי בכבד ובשרירים לשימושנו בשעות הראשונות של הצום.
  • נתחיל בארוחה כשעה אחרי ההשכמה, עם פחמימה עשירה בסיבים לדוגמה שייק  או פרי או מאפינ'ס בננה או 2 קרקרים.
  • נמשיך עם ארוחת בוקר מלאה ואחר כך ארוחות צהריים וביניים.

 

קפה: 

  • מומלץ להפחית בשתיית קפה, תה ודיאט קולה ב 24 שעות שלפני תחילת הצום, מאחר ואלו מכילים חומרים משתנים הגורמים ליציאה מוגברת של נוזלים מהגוף.
  • הפחתה בקפאין בימים שלפני הצום מומלצת גם כדי להפחית את כאבי הראש במהלך הצום.

 

הסעודה מפסקת:

  • ארוחה מפסקת אינה אמורה להכיל את כל המזונות שיתכן ותפספסו ביממה הקרובה!
  • אכילה מוגזמת בארוחה זו תכביד עליכם, תעייף אתכם ובתכלס לא תשפיע כלל על תחושת הרעב לקראת סוף הצום. כנראה שתחושו רעבים גם אם תעמיסו בארוחה הזאת 2 ק״ג אוכל.
  • לכן מוטב לאכול ארוחה רגילה, או מעט גדולה מהרגיל:
    • מומלץ שתכלול מנת בשר/דג או חלבון מהצומח (קטניות, סויה) עם ירקות
    • הוסיפו מנת פחמימה עשירה בסיבים ומנת שומן בריא. השומן גורם להאטת קצב ריקון הקיבה, ולכן סעודה המכילה גם שומנים מביאה להרגשת שובע הנמשכת לאורך זמן.
    • הצעות למנות מתאימות: מג'דרה עם קציצות עוף וטחינה, עוף בתנור עם בטטות וסלט, תבשיל ירקות וטופו או סינטה ואורז אדום.
    • איכלו מזון דל במלח ולא מתובל מדי, על מנת לא לגרום לצמא.
    • בסיום הארוחה, לגמו כמה כוסות של מים, וקנחו בקינוח קטן כמו פרוסת עוגה יבשה/חטיף שוקולד אגוזים /2 כדורי תמרים (מהמתכונים שלי).

 

במהלך הצום

  • מומלץ לשהות במקומות קרירים ככל שמתאפשר.
  • מומלץ להמעיט בפעילות גופנית.

 

סוף הצום

  • שברו את הצום בכוס תה, אפשר עם כפית דבש.
  • הוסיפו פרוסת לחם ( שיפון דגנים או שיפון) עם דבש וטחינה
  • מאכלים מומלצים לסעודת שבירת הצום: 2 כדורי תמרים, מאפינס בננה וכף חמאת בוטנים או פרי, כמו תמרים, בננה או ענבים ו-5-6 אגוזי מלך או ברזיל.
  • הרוו את הצמא והמתינו לפחות חצי שעה לפני אכילה נוספת.
  • לאחר חצי שעה אכלו ארוחה מלאה וחלבית: ביצים, פרוסת לחם, סלט וכף טחינה.
  • גם בארוחה הגדולה שלאחר הצום, חשוב שלא להעמיס.

 

והעיקר,

צום בריא ומועיל

וגמר חתימה טובה.

מוזמנת לשתף באהבה.

מה את חושבת? שתפי אותי בתגובות

תגובות